Annalen des Naturhistorischen Museums in Wien, Serie a 124 (2022)

ISSN 0255-0091, eISSN 2957-4536
ISBN 978-3-903096-58-5

Erscheinungsdatum / Publication date: 30.04.2023

Inhalt / Content

  • Harzhauser, Mathias, Englert, Anton, Feichtinger, Iris, Fürst, Anton, Göhlich, Ursula B., Herzog-Gutsch, Sonja, Kollmann, Heinz A., Krapf, Andrea, Kroh, Andreas, Lukeneder, Alexander, Mandic, Oleg, Nichterl, Thomas, Oberender, Pauline, Plan, Lukas, Schumacher, Alice, and Weinmann, Anna E.: In memoriam Herbert Summesberger (1939 – 2023). p. 5-26, 6 figs, 2 tabs
    Dr. Herbert Summesberger verstarb am 11. April 2023 unerwartet im 84. Lebensjahr. Mit ihm hat das Naturhistorische Museum einen verdienten Wissenschaftler und Sammlungsleiter verloren. Insgesamt war er 41 Jahre am Wiener Museum tätig und als Kurator für die Sammlung „Invertebrata des Mesozoikums“ zuständig. Herbert Summesberger war sehr engagiert und an vielen zukunftsweisenden Initiativen zum Aufbau des Naturhistorischen Museums Wien beteiligt.

    Obituary for Herbert Summesberger
    Dr. Herbert Summesberger passed away unexpectedly on April 11, 2023, at the age of 83. With him, the Natural History Museum has lost a deserving scientist and collection manager. He worked at the Vienna Museum for a total of 41 years and was responsible as curator for the collection “Mesozoic Invertebrates”. Herbert Summesberger was enormously committed and significantly involved in many forward-looking initiatives for the development of the Natural History Museum Vienna.
  • Pany-Kucera, Doris and Wiltschke-Schrotta, Karin: Die awarenzeitlichen Skelettreste (7. – 8. Jh. n. Chr.) aus der archäologischen Grabung in Bruckneudorf (Burgenland), Fundstelle 1A (Mit ergänzenden Ergebnissen zu den menschlichen Überresten der Hockerbestattungen der Frühbronzezeit, Fundstelle 1A, und aus der Spätantike/Völkerwanderungszeit (300 – 600 n. Chr.), Fundstelle 1B) . p. 27-72, 18 figs, 8 tabs
    Diese Arbeit präsentiert die Basisdaten aus den anthropologischen Untersuchungen der Skelettreste aus der großteils awarenzeitlichen, aber auch spätantik und bronzezeitlich datierten archäologischen Fundstelle Bruckneudorf. Aus über 400 Bestattungen konnten 383 awarenzeitliche Individuen bearbeitet werden, davon 205 Erwachsene und 178 Kinder und Jugendliche. Die Skelette sind großteils gut erhalten. Es sind etwa ein Viertel mehr erwachsene Männer als Frauen bestattet. Die Männer waren im Durchschnitt ca. 166 cm groß und die Frauen ca. 157 cm. Die Frakturfrequenzen am Postkranium sind niedrig, wobei Männer häufiger davon betroffen sind als Frauen. Die meisten Verletzungen sind gut verheilt. Auch Schädelfrakturen sind nicht sehr häufig, es gibt wenige Hinweise auf interpersonelle Gewalt, allerdings waren bei einigen Männern Spuren einer Dekapitation zu sehen. Von Abnützungserscheinungen an der Wirbelsäule sind ca. drei Viertel der über 40-jährigen Individuen betroffen, fast doppelt so viele Männer als Frauen. An einigen Individuen wurden Zeichen von Infektionskrankheiten wie Tuberkulose und Brucellose gefunden. Auch die Kariesfrequenz ist niedrig, lediglich eine erhöhte intravitale Zahnausfallfrequenz und Zahnsteinbildung sind zu beobachten. Mangelzeichen an den Zähnen, vor allem im Alter von fünf Jahren, waren etwas auffällig. Basierend auf den vorliegenden Ergebnissen sind die physischen Belastungszeichen in dieser Gruppe als nicht sehr hoch zu bezeichnen.
    Schlüsselwörter: Skelettbiologie, Awarenzeitliche Skelette, Gesundheitszustand, Verletzungen, Demographie, Stomatologie, Gräberfeldanalyse
    Abstract

    In this work, the basic results of the anthropological analyses of the skeletal remains from the largely Avar period, but also late antique and bronze age dated archaeological site Bruckneudorf/ Burgenland are presented. Out of more than 400 inhumations, 383 Avar period individuals could be assessed, including 205 adults and 178 children and juveniles. The skeletons are mostly well preserved. There are about a quarter more adult males than females buried at this site. The males had a mean body height of approx. 166 cm and the females of approx. 157 cm. The fracture frequencies at the postcranial bones are low, males are more often affected than females. Skull fractures are also rare, the signs of interpersonal violence are low, some males were affected by a decapitation. On some individuals, signs of infectious diseases like tuberculosis and brucellosis were visible. A low caries frequency was found, although the frequency of intravitam tooth loss and an increase in signs of deficiency disease at teeth, mainly at the age of five years, were obvious. A large part of the individuals over 40 years was affected from degenerative changes in the spine, nearly double the number of males than females. In total, the stress and strain signs in this group do not seem to be very high.
    Key words: Skeletal biology, Avars period skeletons, health status, injuries, demography, stomatology, cemetery study
  • Harzhauser, Matias and Krenn, Martin: The geological-paleontological collections of the Natural History Museum Vienna. An exhaustive evaluation of provenance context (1807 to 1918) . p. 73-99, 10 figs
    We present an exhaustive survey of the geological-paleontological collection of the Natural History Museum Vienna (Austria) based on 268,755 objects acquired from 1807 to 1918. The database encompasses information on geographic origin, provenance, stakeholders, and mode of acquisition. The resulting patterns record boom phases and periods of declining acquisitions, which are discussed in context of political and economical developments of the Austrian-Hungarian Empire. The role and dimension of Habsburg colonialism within the borders of the Austrian- Hungarian Empire can be deciphered and defined in absolute numbers. Although the Austrian- Hungarian Empire did not have colonies on its own, we trace several cases of scientific and economic contacts with colonial powers, which led to the acquisition of objects from various colonies in America, Africa, and Asia. Thus, we present the first complete census of geological- paleontological objects with colonial context in a state collection of a ‘non-colonial’ power.
    Key words: Paleontological collections, historical inventory, Natural History Museum Vienna, Austrian-Hungarian Empire, provenance, colonialism
  • Harzhauser, Mathias, Göhlich, Ursula B., Kroh, Andreas, Lukeneder, Alexander, Mandic, Oleg, Nichterl, Thomas, Weinmann, Anna E., and Krenn, Martin: „aus einem Trümmerhaufen des ausgebombten Hauses Wien III“ – one century provenance context of the geological-paleontological collections in the Natural History Museum Vienna (1919 to 2019). p. 101-124, 7 figs
    We present an exhaustive survey of the geological-paleontological collection of the Natural History Museum Vienna (Austria) based on 353,704 objects acquired from 1919 to 2019. The data encompass information on geographic origin, provenance, stakeholders and mode of acquisition. Special focus is laid on the interwar period from 1919 to 1938, the Nazi regime and World War II until 1945, and on the recovery during the postwar phase until the fall of the Iron Curtain in 1989. The illegitimate acquisitions during the Nazi regime are documented, referring to the published documents of the Art Restitution Advisory Board. For the first time, all objects sent to the department by soldiers during World War II are reported. A strong increase in acquisitions from Austria took place during the 20th century, whilst international relations appear curbed. A boom phase during the 21st century is related to changing science policy and integration of citizen scientists.
    Key words: provenance, interwar period, World War II, restitution, 20th century, citizen scientists
  • Miller, Jennifer B., Schweitzer, Carrie E., and Feldmann, Rodney M.: New Decapoda (Brachyura) from the Paleocene Kambühel Formation, Austria. p. 125-148, 6 figs, 3 tabs
    New brachyuran species from the ?Selandian to Thanetian units of the Kambühel Formation include Dromiopsis bullamelga, Dromiopsis aedicula, and Braggicarpilius wanzenboecki. Four previously named brachyuran species are also present. Carpiliidae is both the only extant family present and the only family represented in the Kambühel Formation to originate after the end-Cretaceous. Half of the genera present in the Kambühel Formation (Dromiopsis, Caloxanthus, and Titanocarcinus) survived the end-Cretaceous mass extinction event, and all of the surviving genera originated during the Cretaceous. All of the identified species originated in the Paleocene. 87.5 % of species and 95 % of individual specimens found by two of us (RMF, CES) in one day of collecting at Fakse Quarry are podotrematous, while 80 % of species and 46 % of individual specimens found in the Kambühel Formation are podotrematous. The specimens from the Kambühel Formation suggest that by late Paleocene time, biomass of the heterotremes surpassed that of the podotremes.
    Key words: Dromiacea, Carpilioidea, Etyoida, crabs
  • Yost, Samantha L., Feldmann, Rodney M., and Schweitzer, Carrie E.: New Decapoda (Anomura) from the Paleocene Kambühel Formation, Austria. p. 149-166, 5 figs, 1 tab.
    New decapod crustaceans from ?Selandian to Thanetian strata of the Kambühel Formation, Austria, include the paguroid Squamipelta insecta new genus and species, and two new galatheoid species, Protomunida kambuehelensis and Annieporcellana paleocenica. The range of Annieporcellana is extended across the Cretaceous-Paleogene boundary. Selandian and Thanetian decapod occurrences are rare; thus, this report adds to the known decapod diversity in the recovery after the end-Cretaceous events.
    Key words: Annuntidiogenidae, Munididae, Catillogalatheidae, Paguroidea, Selandian, Thanetian
  • Jovanovic-Kruspel, Stefanie, Huller, Irina, Oberndorfer, Daniel, and Muhsil-Schamall, Josef: Die ehemalige Intendanten-Wohnung im NHMW – eine historische Spurensuche. p. 167-196, 20 figs
    Dienst- oder Naturalwohnungen des späten 19. Jahrhunderts sind heute kaum mehr erhalten. Dank glücklicher Umstände und der weisen Umsicht von Hans Strouhal (von 1951 bis 1963 erster Direktor des Naturhistorischen Museums) ist die ehemalige Intendantenwohnung im Naturhistorischen Museum Wien in weiten Teilen bewahrt geblieben. In einigen Räumen sind nicht nur die historischen Deckenmalereien, sondern auch Wandtapeten sowie einzelne Interieur- Elemente wie Beleuchtungskörper oder Kästen erhalten geblieben. Einige Räume (heutige Fischsammlung) wurden bis Ende 1919 durchgehend als Wohnung genutzt. Das dort noch immer sichtbare Zusammenspiel von malerischer Raumgestaltung, Tapeten und Interieur kann mit Fug und Recht als einzigartiges Zeit- und Geschmacksdokument des Wiener Fin de Siècle betrachtet werden. 2021 durchgeführte investigative Freilegungen konnten darüber hinaus zeigen, dass auch verloren geglaubte Deckenmalereien noch weitgehend unversehrt unter modernen weißen Wandanstrichen verborgen sind. Die erhaltenen Räume sowie die Freilegungen gestatten einen Blick in die heute versunkene Wohn- und Arbeitskultur des gehobenen Wiener Bürgertums und ihrer Präferenzen im Wohndesign. Zusätzlich ermöglicht eine grafische Rekonstruktion des „großen Salons“ erstmals einen hypothetischen Blick in die Planungen des ersten Intendanten des NHMW, Ferdinand von Hochstetter.
    Schlüsselwörter: historische Dienstwohnung, Interieur, Tapeten, Deckenmalerei, Museum, Intendant, Ferdinand von Hochstetter, Franz von Hauer, Franz Steindachner, Fischsammlung, Jahrhundertwende Wien, Wohnkultur, Arbeitskultur, Wien

    Abstract
    Official lodgings from the 19th century are hardly preserved today. Thanks to lucky circumstances and to the wise foresight of Hans Strouhal (from 1951 to 1963 first director of the NHMW), large parts of the first directors’ apartment in the Natural History Museum Vienna have been preserved. In some rooms, not only the historic murals but also wallpapers and interior elements such as lamps and cabinets have been preserved. Some rooms in today’s fish collections were used continuously as apartment until the end of 1919. The combination of room design, painting, wallpapers and interior still visible there can rightly be considered a unique historical document of fin de siècle design and work life. Investigative uncoverings in 2021 have revealed that murals which were thought to have been lost are still hidden, largely intact, under modern white wall paint. The preserved rooms as well as the uncoverings allow a glimpse into the now almost forgotten living and working culture of the Viennese upper middle classes and their home design preferences. In addition, a graphic reconstruction of the “grand salon” provides for the first time a hypothetical glimpse into the planning of the NHMW’s first director, Ferdinand von Hochstetter.
    Key words: historical official lodgings, interior, wallpaper, murals, museum, director, Ferdinand von Hochstetter, Franz von Hauer, Franz Steindachner, fish collection, fin-de-siècle Vienna, living culture, working culture, Vienna
  • Jovanovic-Kruspel, Stefanie and Boomgarden, Anna: Dekorationsmalereien im Naturhistorischen Museum Wien: Kunsthistorische und restauratorische Betrachtungen. p. 197-222
    Dieser Artikel befasst sich mit einem bisher wenig beachteten Teil der künstlerischen Ausstattung des Naturhistorischen Museums Wien (NHMW), nämlich mit den dekorativen Wand- und Gewölbemalereien. Die Maler, die diese Werke ausführten, entziehen sich weitgehend der kunsthistorischen Forschung, da sie meist nicht als „reine“ Künstler auftraten, sondern als „Dekorationsmaler“ und/oder „Zimmermaler“ in Werkstätten und Firmen tätig waren. Die im NHMW ausführenden Malerwerkstätten statteten auch andere Ringstraßenbauten mit ihren Werken aus. Auch wenn daher viele Motive denen anderer Gebäude ähneln, so wurden doch speziell für das NHMW immer wieder besondere Details eingesetzt, die zu den ausgestellten Sammlungen in Bezug stehen und daher die Idee des „sprechenden“ Gesamtkunstwerkes mittragen. Eine kunstgeschichtliche Recherche versucht erstmals, eine ungefähre Zuordnung der Bereiche zu einzelnen Werkstätten und den führenden Malern. Die im Jahr 2021 durchgeführten Restaurierungen der Dekorationsmalereien im Bereich der kleinen Feststiege gestatten darüber hinaus erstmals nähere Angaben zur Arbeitstechnik, Materialität und Qualität dieser Werke.
    Schüsselwörter: Dekorationsmalerei, Pietro Isella, Adolf Falkenstein, Franz Schönbrunner, Firma Wild & Weygand, Ferdinand Laufberger, Gesamtkunstwerk

    Abstract
    Decorative painting at the Natural History Museum Vienna: art historical and restorative considerations This article focuses on a part of the artistic decoration of the Natural History Museum Vienna (NHMW) that has received little attention so far, namely decoration paintings. The painters who executed these works largely elude art historical research, as they usually did not appear as independent artists but were grouped together as “room painters” in workshops and companies. The workshops employed at the NHMW also furnished other Ringstrasse buildings with their creations. Even though many motifs therefore resemble those of other buildings, special details were used time and again especially for the NHMW, which are in reference to the collections on display and therefore contribute to the idea of the “speaking” Gesamtkunstwerk. For the first time, art-historical research attempts an approximate attribution of the areas to individual workshops and the leading painters. Conservation work carried out in 2021 on the wall paintings in the area of the small staircase also provides for the first time more detailed information on the working technique, materiality and quality of these works.
    Key words: decorative painting, Pietro Isella, Adolf Falkenstein, Franz Schönbrunner, company Wild & Weygand, Ferdinand Laufberger, Gesamtkunstwerk

Fragen oder Anregungen? - Kontaktieren Sie den Herausgeber:

Questions or comments? - Contact the editor:

Andreas Kroh ()

 

« vorhergehender Band                              

« previous volume                                     

« zurück / return

:

 

 

 

  • Editors-in-chief:
  • Anna Weinmann anna.weinmann
  • Andreas Kroh 
  • Andrea Krapf 

  
Online-Tickets