Dr. Stefanie Jovanovic-Kruspel

Position:

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Aufgabenbereich:

Kunst- und wissenschaftsgeschichtliche Aufarbeitung von Sammlungsbeständen, kunstgeschichtliche Aufarbeitung der Museumsarchitektur und Baugeschichte, Publikationen, Redaktionelle Arbeit, Sammlungsmanagement

Kontakt:

Telefon: +43 1 52177-320
Fax: +43 1 52177-395

Seit 2011 2. Zoologische Abteilung Kustodin

Seit 2006 Teilzeitkarenz

2003-2006 Direktorin der Abteilung Public Relations und Marketing.

1998 -2003 Vertragsbedienstete in der Abteilung für Wissensvermittlung und Öffentlichkeitsarbeit.

Studium der Kunstgeschichte und Publizistik
Studienabschluss: März 1997 Publizistik
Abschluss Doktorratsstudium der Philosophie / Kunstgeschichte Juni 2007

Kruspel, S. 1998: Mit Schmetterlingsnetz und Malkasten – das Leben des Schmetterlingssammlers und Malers Josef Mann. Quadrifina 1: 301-308.
Kruspel, S. 1998: Mit Skizzenblock und Taucherglocke: Ein Wiener Maler unter Wasser. Spektrum Die Presse, 23. Mai 1998; Die Mölkerstiege Heft 71/1998
Kruspel, S. 2000: Das Naturhistorische  Museum Wien als Gesamtkunstwerk (engl. 2003)
Kruspel, S. u. Hantschk, A. 2001: With sketchbook and diving-bell. A Viennese painter underwater. Historical Diver Vol. 9 Issue 3 Summer 2001
Golebiowski, R., Vitek, E. und Kruspel, S. 2002: Das Naturhistorische Museum in Wien (Bildband dt., engl., ital.)
Jovanovic-Kruspel 2010: Naturhistorisches Museum Wien. Ein Führer durch die Schausammlungen.
Jovanovic-Kruspel 2011: Natural History Museum Vienna. A guide to the collections
Lödl, M. Gaal-Haszler, S., Jovanovic-Kruspel 2012: Illustrated Catalogue of Hering’s herabrium of leafminers at the Natural History Museum Vienna, part 1, Quadrifina 10
Lödl, M., Gaal-Haszler, S., Jovanovic-Kruspel, S., Ronkay, G., Ronkay L. & Varga, Z. 2012: The Vartian Collection, Fibigeriana, Vol. 1

Jovanovic-Kruspel, Stefanie 2014: Das Naturhistorische Museum. Baugeschichte, Konzeption & Architektur

Jovanovic-Kruspel, S. (Hrsg.) 2014:  Das Naturhistorische Museum Wien. Ein Führer durch die Schausammlungen.

Vortrag bei CREATIVE MORNINGS VIENNA 2014: www.youtube.com/watch?v=_Py6oEvBTiI
Lödl, M. Gaal-Haszler, S., Jovanovic-Kruspel, S. 2014: Illustrated Catalogue of Hering's herbarium of leafminers at the Natural History Museum Vienna, part 2 (plant families B-E). - Quadrifina 11:1-219.
Jovanovic-Kruspel, S., Gaal-Haszler, S., Bruckner, H., Lödl, M. (2015): Die historische Portraitsammlung der Lepidoptera-Sammlung im Naturhistorischen Museum Wien - Vom Standesportrait bis zum "Entomologen-Selfie" des 19. Jahrhunderts. Quadrifina 12, 37–238.
Jovanovic-Kruspel, Stefanie: Das Naturhistorische Museum in Wien - ein ›Zeitreiseportal‹? Eine kunstgeschichtliche Indiziensuche zwischen Religion, Magie und Wissenschaft zum Wahrheitsgehalt einer Metapher. In: Kunstgeschichte. Open Peer Reviewed Journal, 2016 (urn:nbn:de:bvb:355-kuge-472-1)
Lödl, M., Gaal-Haszler, S. & Jovanovic-Kruspel, S.: Illustrated Catalogue of Hering’s herbarium of leafminers at the Natural History Museum Vienna, part 3 (plant families F), In: QUADRIFINA, Band 13, 1-109, Wien, 30. Dezember 2016
Jovanovic-Kruspel, S. , Pisani, V., Bruckner, H. & Gaal-Haszler, S.: Der Unterwassermaler Eugen Freiherr von Ransonnet-Villez & seine zoologischen Sammlungen im NHMW, In: QUADRIFINA, Band 13, 111-192, Wien, 30. Dezember 2016
Jovanovic-Kruspel, S., Pisani, V. u. Hantschk, A.: "Under water" -Between Science and Art - The rediscovery of the first underwatersketches by EUGEN VON RANSONNET-VILLEZ (1838-1926), in: Ann. Naturhist. Mus. Wien, Serie A 119, 131–153, Wien, 15 Feb. 2017

Jovanovic-Kruspel, Stefanie: Vorläufige Bemerkungen über bemalte Architektur und Plastik des Historismus« Eine Spurensuche zur vergessenen Farbigkeit des plastischen Schmuckes im Naturhistorischen Museum Wien. In: Kunstgeschichte. Open Peer Reviewed Journal, 2017 (urn:nbn:de:bvb:355-kuge-504-0)

Jovanovic-Kruspel, S. & Olivares, O.: THE PRIMEVAL WORLD BY JOSEF HOFFMANN - A CROSS OVER BETWEEN ART AND SCIENCE AND ITS EXPORT TO MEXICO, From “Hochstetter’s Darwinian class room” (Natural History Museum Vienna) to the decorative programme of the Instituto Geológico Nacional, in Mexico (today: Museo de Geología de la UNAM), In:  Jahrbuch der Geologischen Bundesanstalt, 2017 (in press)

My research interests concentrate mainly on the relationship between natural science and art in the nineteenth and twentieth centuries. As dissertation project, I focused on the architecture of the NHM Vienna and tried to fathom out NHM Vienna’s unique position amongst other 19th century’s European museums (Jovanovic-Kruspel 2006, 2014). Furthermore, I examined the decorative programs of the Viennese and other Nature museums, focusing on architectural forms, paintings and sculptures in the light of scientific theories of the time.  Especially the heated discussions about Charles Darwin’s theory of evolution not only fuelled the foundation of Nature museums all over Europe but also influenced and shaped their decorative programs. I am interested in the reflections of scientific knowledge and Darwinism in art and I try to examine how artworks interpret and visualise scientific topics and theories. To get an understanding of the interface between science and art studying individual biographies of scientists and artists is indispensable. Important NH museums like the NHM Vienna were always important principals for artworks with didactic purpose – like models, scientific illustrations and reconstructions. Museums like the NHM Vienna are still underestimated storage sites of scientific artworks.